18

des
man
10:10

Sosialt entreprenørskap

Årets første innovasjonscamp gikk av stabelen mandag 28.august i BI Startups nye lokaler, og satte deltagerrekord med hele 95 studenter. 

​Innovasjonscamp er et samarbeid med Ungt Entreprenørskap, og campen kjøres på alle BIs campuser. Å være innovativ betyr ikke å finne opp helt nye ting hver gang, men også om å se mulighetene til å utvide og skape noe med ting som allerede eksisterer. 


 

Innovasjonscamp på campus Oslo

Mandag 28.august ble innovasjonscampen arrangert på campus Oslo, hvor studentene var med på å løse en utfordring for Kompass & Co. 

 
- Vi var hele 19 grupper som er ny rekord for Innovasjonscamp på BI, forteller høyskolelektor Tor Haugnes som er primus motor for prosjektet.

 
Tidligere har studentene i entreprenørskapsfaget hatt oppdragsgivere som Microsoft, Finn.no og Dagens Næringsliv. Tor Haugnes, foreleser i entreprenørskap på BI forklarte at han ville utfordre de ferske BI-studentene med et vanskelig tema som berører mange.  

 
Oppdragiveren Kompass & Co er et sosialt entreprenørskap som jobber med å skape arbeidsplasser for ungdom som lett faller utenfor utdanningsløpet, eller som har deltatt på tiltak fra NAV og barnevernet. Oppdraget og utfordringen studentene jobbet med var innen bedriftens tre hovedområder: Dekor og redesign, Mat og Catering og Ungdommen som målgruppe.

 
Frida Torblaa, Eyvind Ugland, Mats Tvedt, Thomas Tvete og Øystein Thorheim imponerte Kompass & Co under innovasjonscampen med deres ide: «ØkoEvent». Løsningen ville gjøre Kompass & Co til et bindeledd mellom arrangementer slik at ressurser kan gjenbrukes på tvers av arrangementene. På den måten kan Kompass & Co og deres ungdommer bruke den kompetansen de allerede har og jobbe videre med disse på en ny måte. 

 
«Det var utrolig inspirerende å se så mange studenter så engasjert og dedikert til å jobbe med vårt selskap. Jeg ble både stolt og rørt. I tillegg fikk jeg håp om at morgendagens arbeidsgivere og takere er mye mer opptatt av bærekraft i praksis og finne ut løsninger som kan leve i flere år enn kanskje tidligere generasjoner.»
- Sherry Hakimnejad, partner og daglig leder i Kompass & Co

 

Innovasjonscamp campus Bergen

Tirsdag 29.august, ble det for første gang arrangert innovasjonscamp på campus Bergen. Oppdraget ble gitt av 7 Fjell Bryggeri som ønsket ideer til et konsept som skaper oppmerksomhet blant de som er lidenskapelig opptatt av håndverksøl. 

 
Før studentene fikk problemstillingen holdt Jens fra 7 Fjell Bryggeri et foredrag om øl-kultur og markedsføring og Ingrid Stensnes fra Ungt Entreprenørskap Hordaland gjennomførte kreative øvelser med studentene og pratet om entreprenørskap.

 
Løsningsforslagene var alt fra ølspa, ølkasse med de 7 dødssynder, vikingøl, 7 fjell World wide collection og eventyrøl. Ideen til vinnergruppen gikk ut på å lage en øl-klubb som starter med en quiz som blir premiert med unikt øl. De som gikk videre i quizen ble medlem av en ekslusiv klubb der de blant annet fikk være med å lage nye ølsorter. Ølet skulle selges på utvalgte barer.

 
Juryen bestod av Tor Aase Johannessen fra NHH, Jens Eikeset fra 7 Fjell Bryggeri og Robert Ingvaldsen fra campus Bergen. 

 

Last Modified: 08.09.2017 12:11