16

des
søn
00:56

PR-studenter med Gullkorn-pris

BI-studentene Siglinde Maria Lunde, Siri Tollerød og Ena Dulas ble hedret med Gullkorn-pris for sin bacheloroppgave for Specsavers.


Studentene har fullført bachelorprogrammet i PR og kommunikasjonsledelse ved BI og lagde kampanjen «Ta vare på synet» for Specsavers som sin bacheloroppgave i kampanjeutvikling.

- Uventet

Siglinde Maria Lunde mottok prisen, og takket på vegne av sine medstudenter som ikke kunne være tilstede under prisutdelingen.

- Det var veldig stort å motta prisen, det var uventet og litt overveldende, forteller Lunde, som også benyttet sjansen til å takke foreleser Tor Bang, som nominerte oppgaven, og sin faglige veileder Jo Bech-Karlsen.

Gullkorn er en årlig prisutdeling som arrangeres av KOMM, bransjeorganisasjonen til kommunikasjonsbyråene. Høyskoler med relevante bachelorprogrammer kan nominere bacheloroppgaver til Gullkorns konkurranse om årets beste studentarbeid. Tor Bang nominerte tre BI-oppgaver til årets konkurranse, uten studentenes viten. To av oppgavene kom til finalen.

- Det var først og fremst veldig overraskende å få telefon om at vi var i topp tre ettersom vi ikke visste at vi var meldt på, forteller Siri Tollerød.

- Jeg må si jeg ble stolt av oss som gruppe, supplerer Ena Dulas som håper prisen kan bidra til å forsterke CV 'en og gjøre henne mer synlig og interessant for potensielle arbeidsgivere.

Internship ble bacheloroppgave

Kampanjen til studentene handlet om viktigheten av å teste synet sitt. Juryen kalte oppgaven en «klar vinner» og mente den var velskrevet, godt dokumentert og tydelig på hva oppdragsgiveren ønsket å oppnå med kampanjen.

Det var ikke tilfeldig at studentene valgte nettopp Specsavers å skrive oppgave for.

- Jeg hadde internship hos Specsavers høsten 2014 og jobbet som vikar da PR ansvarlige var i pappaperm i våres, forteller Siri.

- Specsavers var klare på at de ønsket å få frem hvor viktig øyehelse er, så da ble det den beste løsningen. 

Original oppgave

Bedriften var en god samarbeidspartner, ifølge studentene. De var åpne, bidro gjennom hele prosessen og ga studentene tilgang på materiale.

- De var veldig hjelpsomme med tanke på tidligere undersøkelser og tall som de hadde fra før, forklarer Siri.

 Resultatet ble en velskrevet oppgave og studentenes veileder, Jo Bech-Karlsen lot seg også imponere av oppgaven.

- Oppgaven var grundig gjennomarbeidet og original. Den skilte seg ut med at den hadde gode bilder som folk kunne kjenne seg igjen i, sier Bech-Karlsen.

 

Tips fra prisvinnerne

Studentene selv er ikke sikre på om det finnes noen standardmal på en god bacheloroppgave, men har likevel noen tips de vil dele med andre studenter som skal skrive bacheloroppgave.

- Jeg tror det er viktig å finne noen med omtrent like ambisjoner som en selv og som man jobber godt sammen med. Vi var enige om at vi ønsket å jobbe jevnt og bli ferdig i god tid, sier Siglinde.

- Start tidlig! Man lærer mye mer hvis man bruker god tid og prosesserer alt. Hele prosessen blir mye morsommere, ettersom du slipper å stresse og sluttresultatet blir som regel bedre, påpeker Ena, som også anbefaler at man deler oppgavene mellom grupppemedlemmene.

 - På den måten får man gjort mer på kortere tid, og noen er kanskje mer kreative og effektive når de jobber for seg selv. 

Siri er enig med medstudentene sin.

- Jobb jevnt med oppgaven fra starten av og jobb med noen du vet er like seriøs som deg slik at du vet at han/hun møter opp til avtalte jobbetider, konkluderer hun.

To BI-oppgaver til finalen

Av de tre oppgavene BI nominerte, kom to til finalen. Trude Sandvik og Mathilde Dale delte 2. plassen med tre kandidater fra Markedshøyskolen. Deres oppgave handlet om å bevisstgjøre busspassasjerer om bilbeltebruk.

Last Modified: 20.11.2015 11:15