20

sep
ons
14:53

Entreprenørspirer på Innovasjons camp

​Fredag 4. september ble studentene på valgkurset Innovation and Entrepreneurship ved BI Oslo utfordret til å skape større kundestrøm til Shellstasjonene. 

Innovasjons camp, tidligere kalt Gründer camp, er et samarbeid mellom BI, Ungt Entreprenøskap (UE) og i dette tilfellet, Shell Smart Fuel, som bidro med problemstillingen. Hensikten er å gi studentene et innblikk i reelle utfordringer bedrifter og organisasjoner møter i sin hverdag.

Kunder til Shellstasjoner

Foran en jury bestående av Tonje Hungnes (BI), Anita Sørlundsengen (Shell), Jonas Bæk (Shell) og Anthony Giannoumis (HIOA) fremla studentene ideene som skulle trekke flere kunder til Shell sine bensinstasjoner og butikker. De ble bedømt utfra tre kategorier: Innovasjon og kreativitet, presentasjon og overtalelsesevne, og verdiskapning.

 

Giada Sette, Lina Iren Solbrekke Funderud og Julie Schive Kjærnli var de beste innovatørene og vant med sin ide, «Shell family». Julien Pierre Laurent Vandecaasbeek, Andreas Skofteland Foss og Christine Fossum Solum vant kategorien Beste pitch med sin presentasjon av «Shell 4-seasons». Det mest verdiskapende bidraget kom fra Matteo Machetti, Zöe Ng og Michele Deluchi med ideen, «Shelland».

Internasjonal spenst

Kurset Innoavtion and Entrepreneurship er et valgkurs for bachelor heltidsstudenter og undervises på engelsk. Kurset har derfor en del internasjonal studenter. Ellen Sethov, rådgiver i Ungt Entreprenøskap og fasilitator for innovasjons campen sier at det er nettopp de internasjonale studentene som gjør dette kurset ekstra spennende.

 

- Det som er gøy med innovasjonscamp er at studentene har så forskjellige bakgrunn. Det blir mer spenst i ideene.

Hun forteller at flere av de internasjonale studentene ofte er vant til å møte opp i forelesninger og kun lytte til hva foreleseren sier. De er ikke vant til å jobbe i workshop og bidra til undervisningen, men dette er noe som raskt endres i løpet av workshopen, følge Sethov.

- Dynamikken er annerledes og morsom, og de kommer opp med gode løsninger, sier hun.

Næringlivsrettet læring

Ungt Entreprenøskap (UE) er en landsomfattende organisasjon som jobber mot utdanningssystemer og nærlingslivet for å utvikle skaperglede og kreativitet blant barn og unge. UE har samarbeidet med BI i flere år i forbindelse med Gründer camp og Innovasjons camp, og har i samarbeid med BI trukket inn en rekke bedrifter og organisasjoner, fra Microsoft til legemidler.

 

Innovasjons camp er også en gyllen mulighet for studentene å vise seg fram for en mulig arbeidsgiver i framtiden og studentene blir lagt merke til.

- Anita Bakås Sørlundsengen har gitt uttrykk for et ønske om å snakke videre med noen av studentene og deres ideer, forteller kursansvarlig, Antonella La Rocca.

Last Modified: 15.09.2015 15:54