Nyhetsarkiv 2015

28

jun
ons
05:36

Baller i luften

​Hvordan skape interaksjon og engasjement i en klasse på mer enn 600 studenter? Det har Nina Ronæs ved Handelshøyskolen BI, eller «Nina med ballen», svaret på.                        

– Jeg tror kombinasjonen av aktivitet og ansvarliggjøring gir en god dynamikk i klassen, sier Ronæs.

Den populære BI-foreleseren har gjennom 18 år benyttet en tennisball som diskusjonssimulator i sine forelesninger. Hun har testet, videreutviklet og endret bruksmønster for ballen i samspill med sine studenter i flere år. Tilbakemeldingene hun får viser utelukkende at det fungerer. Studentene sier blant annet at de husker langt bedre hva de sier de gangene de har ballen, kontra de gangene de snakker uten ball.

– Etter en gruppediskusjon om et gitt tema, kaster jeg ballen til en av studentene og ber vedkommende fortelle hva gruppen har diskutert, forklarer Ronæs.  

– Når studenten tar imot ballen skjer det noe, både mentalt og fysisk. Det sies at hvis man stryker eller tar på stoff eller tøymateriale, øker konsentrasjonen og fokuset. Så enkelt kan det altså være, sier den entusiastiske foreleseren.

Tør ikke møte uforberedt

– Tennisballen er mitt triks for å skape engasjement. Jeg er tross alt i konkurranse med alt fra studentenes dagdrømmer til Facebook, Instagram og Snapchat. Skal jeg kunne overføre kunnskap MÅ jeg ha studentenes oppmerksomhet. Det er det ingen vei utenom, forteller Ronæs.

Hun mener studentene lærer bedre gjennom aktiv erfaringsutveksling, at de da får noen knagger å henge teorien på. En av de merkbare forskjellene mellom timer med og uten ball, er at studentene ikke lenger tør å møte opp uforberedt når de vet at ballen vil hentes frem.

– Tennisballen til Nina bidrar til at jeg er mer delaktig og engasjert i forelesningene, sier Christine S. Endresen.   

 

Ball blir kube

Den gjorde god nytte for seg, men tennisballen trengte sårt en teknologisk overhaling. Derfor er ballen nå lagt på hylla og den nye lekekameraten «Catchbox» har blitt introdusert.

– I en forelesningssal med 350 studenter kan det være vanskelig å høre hva som blir sagt, både for meg og de andre studentene. Det har vært et problem, sier Ronæs.

Den grønne tennisballen er derfor blitt oppdatert til det som har fått navnet Catchbox. Ballen er ikke lenger rund, den har blitt terningformet, og inne i interaksjonsverktøyet finner man nå en mikrofon.

– Studentens forventinger til teknologi er ofte større enn hva som ofte innfris, men denne gangen har jeg overgått studentens forventninger. Sånt er moro, sier Ronæs.

BI er den første utdanningsinstitusjonen som benytter seg av en slik Catchbox. Markedsføringsstudent Victor Franzén mener det nesten burde vært et obligatorisk verktøy i alle klasser med en viss størrelse. 

– Den får meg til å tenke utenfor boksen og den utvider komfortsonen min, sier student Victor Franzén.

 

 

Last Modified: 13.11.2015 12:33